Leśne nie-Przedszkole
Edukacja
W każdym Dziecku tkwi Geniusz, który z pomocą dorosłego towarzysza ma zdolność do rozkwitu i rozwoju. Chcemy pomóc mu w odnalezieniu swojego potencjału, nie narzucając dorosłej wizji świata.
Natura
Budujemy więź między Dziećmi a Przyrodą, dbając o ich kontakt i poznanie otaczającego nas Świata. By w przyszłości mogli zadbać o siebie nawzajem.
Wolność
Nie narzucamy, a wspieramy wrodzoną ciekawość poznawania i eksplorowania. Aby wzmacniać w Dzieciach poczucie sprawczości i wiarę we własne możliwości.
Przedszkole z ogromną, wolną przestrzenią, z kwitnącymi kwiatami i świeżymi jabłkami prosto z drzewa?
Gdzie dzieci nie ograniczają ściany, a otwarta przestrzeń jest polem do zabawy i zbierania doświadczeń?
Czy jest to możliwe? Otóż tak! Leśna Baza w Sadzie jest alternatywą dla systemowych placówek.
Zamiast zamkniętej przestrzeni i paneli podłogowych, do dyspozycji dzieci jest wielki, pachnący,
naturalny dywan zieleni,drzewa owocowe, a także pobliski lasek.
Leśne nie-Przedszkole w Leśnej Bazie w Sadzie czerpie z pedagogiki przedszkoli leśnych, pedagogiki waldorfskiej oraz pedagogiki Reggio Emilia.
Edukacja w Przedszkolu Leśnym przebiega w sposób naturalny, rozwija w dzieciach samodzielność w działaniu i myśleniu, a także wspiera ich kreatywność. Główną ideą Przedszkoli Leśnych jest uczenie i wychowywanie dzieci w godzie z rytmem natury.
Głównym założeniem edukacji waldorfskiej jest wspieranie dziecka w jego wszechstronnym rozwoju. Dzieci nie doświadczą oceniania, nie rozwiązują zadań zadanych przez nauczycieli. Dużą uwagę przykłada się do zajęć artystycznych, poprzez które uwrażliwia się dziecko na piękno, rozwija się ich samodzielność.
Pedagogika Reggio Emilia stawia sobie za cel rozwijanie u dzieci umiejętności rozwiązywania problemów, podejmowania decyzji, współpracy oraz komunikowania się i wyrażania siebie na wiele sposobów.
„Dzieci potrzebują wolności, aby w pełni wykorzystać możliwości ich rąk, oczu i uszu. Wolności, która pozwoli im wykorzystywać w pełni materiały, dźwięki i kolory.” – Loris Malaguzzi
Głównym celem alternatywnej edukacji w Leśnej Bazie w Sadzie jest zapewnienie Dzieciom budowania relacji z Naturą, poprzez swobodne jej eksplorowanie, wyprawy do pobliskiego lasku, obserwowanie naturalnych zmian występujących w Naturze. Rolą Nauczyciela jest towarzyszenie i wspieranie dzieci w ich codziennej obserwacji.